

Medlemsrecension - Sony INZONE MS10S OLED
För ett tag sedan bestämde vi oss för att testa något nytt: Att skicka en produkt till en inbiten kundklubbsmedlem och be om en recension. För att se hur det skulle kunna bli. Bra, och utförligt, skulle det visa sig. Här nedanför kan ni läsa recensionen, som även finns på produktsidan.
Läs gärna igenom den om du är nyfiken på INZONE MS10S i synnerhet, eller OLED i allmänhet. Notera dock att han gjort vissa revisioner, däribland kring strömförbrukning och spellägena. Gå gärna in på produktsidan och lämna en tumme upp på recensionen om du gillar den, och för att shoppa skärmen om den lockar.
Tobias recension:
Det är nu ca 3 år sedan Sony med sitt Inzone gav sig in i att sälja gamingskärmar. Framträdande är att man satsar på både PC-gamers och konsolspelare genom att erbjuda den senaste teknologin och sömlös integration med PS5 genom tex automatisk HDR-kalibrering. Inzone M10S OLED är premium varianten av M10 som hade lägre uppdateringsfrekvens och IPS LCD-panel.
När man köper en skärm i den här prisklassen så är man en person som förväntar sig absoluta topprestanda och samtidigt något unikt - i båda dessa avseenden levererar M10S över mina förväntningar. Prestandamässigt är det mest framträdande uppdateringsfrekvensen på 480 Hz i 1440p, 1300 nit i maximal ljusstyrka samt den extremt snabba responstiden på otroliga 0.03 ms. Detta i kombination med freesync/G-sync kompabilitet ger oss en skärm som på pappret bokstavligen är byggd för gaming.

Redan vid själva monteringen av skärmen var det uppenbart att Sony verkligen har ansträngt sig även i de små detaljerna. Likt att öppna en Apple-produkt så var själva kartongen genomtänkt då man enkelt kunde öppna och i själva kartongen montera ihop skärmen (se bild). Risken att råka skada panelen vid själva monteringen är därmed lägre. DP-kabel medföljer och kan enkelt, tillsammans med strömkabeln och andra tillbehör, dras genom ett hål i själva stativet så att kabeldragningen blir snygg (se bild). I jämförelse med mina tidigare 27" skärmar så är denna väldigt slim i designen då panelen är ca 5.9 mm tunn vilket ger ett stilrent och dyrt intryck (passande för en skärm som de-facto är dyr).
Till skillnaden från vad tex Asus brukar erbjuda så har vi här ingen (störande?) RGB varken på baksidan, framsidan eller som logotyp som speglas mot skrivbordet och vi har inte heller ett löjligt stort stativ som äter upp skrivbordet. Det här är designmässigt en skärm som helt enkelt passar en vuxen gamer alternativt någon som är mer intresserad av funktion snarare än onödig “bling bling”.

Mycket med M10S känns genomtänkt och stativet är inget undantag. Basen är tunn (4mm) och sträcker sig inte framför själva skärmen. Detta medför att man (om man vill) kan ha tangentbordet placerat riktigt nära, ovanför själva stativbasen, så att man bokstavligen kan sitta med skärmen rakt i ansiktet. Stativet har 360° vridbar rotation samt tilt dock ej pivot. Höjden kan justeras upp (ca 17 cm från skrivbordet) och ned (ca 5 cm från skrivbordet). En snygg detalj är att stativet har mått markerade i själva höljet så att man enkelt kan justera skärmen till sin favorithöjd ifall man skulle råka flytta den.
Medföljande stativ brukar vara skit. Jag, med många andra, har vant mig vid att alltid behöva köpa ett nytt stativ då det vanligtvis är någon inbyggd nackdel med det som medföljer. Sony har lyckats bryta den trenden och jag känner inget behov alls av att behöva komplettera med ett nytt stativ. För mig är konstruktionen helt perfekt och jag uppskattar att Sony har lagt tid på utformningen. De har höjt ribban för funktionalitet och design. Har man inget behov av pivot (vilket gamers i regel inte har) så finns det inget att klaga på. Skulle man mot förmodan vilja byta så kommer skärmen givetvis med VESA-fäste. Utan tvekan är stativet det bästa jag någonsin testat och jag hoppas att de andra tillverkarna tar efter designen.

Jaha, stativet är bra, skärmen då? Min senaste “wow” gällande skärmar var min första välvda OLED 34'' ultrawide och jag trodde knappast att en 27" någonsin skulle kunna imponera på mig igen. Sony har dock lyckats. Det första som slog mig när jag startade upp skärmen var den otroliga färgåtergivningen. Det här är utan att överdriva det bästa jag sett. Den otroliga svärtan och hur färger poppar är verkligen riktigt najs. 10-bit färgdjup har jag haft sedan tidigare men i denna skärm syns verkligen fördelen med fullversionen av detta och hur långt teknologin har kommit gällande OLED-paneler. Nyanser och färgprecision är i världsklass och svärtan är magisk. Storyfokuserade spel med detaljerade miljöer gör sig fantastiskt bra på skärmen.
Windows HDR har helt ärligt inte lyckats imponera mig tidigare. Med M10S så fattar jag grejen och jag är helt hänförd. Min tidigare upplevelse av HDR har förstörts av “bloom” kring mörka färgpartier när ljusa objekt är i närheten; med denna skärm uppfattar jag inte detta alls och intrycket är minst sagt imponerande. Har man inte upplevt hur en bra skärm kan nyttja HDR i kompatibla spel såsom Cyberpunk så är det något man behöver se för att verkligen förstå. Har du testat HDR men blivit besviken? Då är mitt tips är att åka och kolla in skärmen i någon av Inets butiker. Med stor sannolikhet kommer du också bli frälst.
OLED har kommit långt de senaste åren och det märks i toppsegmentet som denna skärm spelar i. Bildkvaliteten är fantastisk och både svärta och betraktningsvinklar är optimala - reflektioner är inget jag märkt av som ett problem även i starkt upplysta rum. En nackdel med OLED är ljusstyrka och inbränning. M10S har som sagt upp till 1300 nit (Game HDR Mode) vilket är ljusstyrka i världsklass när det gäller OLED.

Personligen har 80-90 % ljusstyrka i inställningarna varit helt perfekt och då finns utrymme för dom som kräver ännu ljusare bild. Är man orolig för inbränning så vill jag lugna med att skärmen har både screen saver, pixel shift samt pixel refresh inbyggt och tillgängligt via skärmens meny. Screen savern går igång automatiskt vid längre inaktivitet och justerar ned ljusstyrkan och pixel shift flyttar bilden efter en viss tidsperiod (low, medium, high). Skärmen har därmed alla fördelar med OLED-teknologin samt inbyggda lösningar på alla nackdelar. Den ultimata OLED upplevelsen är därmed här utan en större oro för inbränning även när skärmen inte aktivt används.
Skärmens menysystem är fysiskt lättillgängligt med en mini-joystick på höger sida och levererar ett (till skillnad från många andra tillverkare) genomtänkt gränssnitt där det är lätt att hitta det man söker. Där har vi tillgång till allt från crosshair (8 st med bra storlekar, grön/röd), adaptiv-sync, bildjustering, fps-räknare och ett 24,5'' läge för den som vill öva e-sport. Skärmens funktioner går också att styra genom Sonys stabila mjukvara Inzone Hub som jag inte har något att klaga på. Ska man justera bildinställningarna så tycker jag att detta smidigast görs via just Inzone Hub. Dels går det snabbare, dels känns det enklare att justera bilden till just det man vill se med direkt respons på skärmen.
För just e-sport och gaming så är skärmen helt enastående. 1440p 27" i kombination med 480 Hz och en responstid på 0.03 ms är en dröm att spela på oavsett typen av spel man kör. All rörelse känns jävligt skarp, speciellt i spel som kan nyttja den höga uppdateringsfrekvensen såsom CS:GO, Fortnite och Valorant. Input lag är något jag enbart märker av i 60 Hz vilket ändå inte är något man kommer köra när man köper en skärm i den här prisklassen. Stöd för båda typerna av VRR (g-sync/freesync) gör screen tearing och input lag till ett minne blott. Det är ren glädje att spela på den här skärmen.

De inbyggda bildlägena är genomtänkta och ändras enkelt genom Inzone Hub. Bland annat finns ett coolt läge (FPS Pro+) som framhäver färgerna (röda/gröna konturer) kring andra spelare/motståndare. Det finns också ett läge (FPS Pro) som ska efterlikna en LCD-skärm. LCD-skärmar används ofta i professionella e-sport turneringar och detta bildläge ger verkligen intrycket av att spela på en sådan skärm. ”24,5-inch” läget är för de spelnördar som verkligen vill efterlikna e-sportturnering och går att positionera antingen i centrum eller längst ned med svarta ramar på sidorna. Simuleringen av en 24,5'' panel fungerar utmärkt tack vare OLEDs svärta som gör att de svarta kanterna som uppstår inte stör. Upplevelsen av att spela tex CS:GO i detta läge tar mig tillbaka till ungdomen samtidigt som min aim och reaktionsförmåga förbättras (dock marginellt pga 90-talist åldern). Min personliga favorit är bildläget ”Spel” som ger en klar återgivning med goa färger oavsett om man spelar, kollar film eller skriver text till en recension.
Många online har kritiserat att skärmen kommer med UHBR10 versionen av DP 2.1 och inte UHBR20. Jag kan förstå kritiken men samtidigt så är detta inget som påverkar fördelarna rent prestandamässigt med skärmen i någon större utsträckning när det gäller just gaming eller de flesta andra användningsområdena. Spel kan ta någon extra sekund på sig (tillfällig black-screen) när man tabbar ut till skrivbordet men någon påverkan på responstid existerar inte på en nivå som är värd att nämna.

480 Hz i 1440p är så tungdrivet att man utnyttjar en komprimeringsteknik som kallas för DSC. Denna teknik minskar bandbredd utan att påverka prestandan nämnvärt (chansen är stor att du redan idag kör DSC utan att veta om det). UHBR20 versionen av DP 2.1 hade tagit bort behovet av DSC men prestandan hade fortfarande varit likvärdig förutom främst det att skärmen inte skulle ladda när man tabbar ut från spel. Bli därför inte avskräckt av kritikerna online: det här är en gamingskärm som levererar grym prestanda. Ska man nyttja sin skärm för professionella och högupplösta tillämpningar såsom 4k videoredigering så bör man kanske inte kolla på en 1440p skärm i 27" ändå. Det hade varit ärligare och bättre att inkludera fullversionen av DP 2.1 och då hade jag också sluppit ta upp detta – i slutändan får vi dock ändå den prestanda vi förväntar oss och jag tror att Sony har lärt sig av sitt misstag att vilja marknadsföra en DP 2.1 specifikation.
Övriga nackdelar med skärmen: Skärmen har ingen inbyggd usb-c samt att 480 Hz finns som billigare alternativ hos både tex Asus och Acer. Är du en strömjägare och noterar dessa två konkurrenters lägre strömförbrukning (30-35 W vs. Sonys 120 W) i Inets angivna specifikationer så beror detta på tillverkarnas egna angivna värden. 30-35 W är strömförbrukning när skärmarna är av, vilket är samma nivå Sony M10S ligger på (har själv uppmätt ca 28 W i standby). 120 W är därmed maximal förbrukningsnivå; min M10S når ca 50 W vid normal användning i desktop. Den stora frågan är dock: är den värd priset? Korta svaret är att det beror på. Är man en casual gamer eller inte är beredd att lägga pengar i denna prisklass så är svaret ett solklart nej. Vill man däremot ha det bästa som i skrivande stund erbjuds och som prestandamässigt lär hålla i många år framåt så är svaret givet. Det här är en skärm riktad till oss gamers som vill ha det bästa oavsett vilken typ av spel vi spelar.
I 27" OLED-segmentet finns dock konkurrenterna. Både Asus och Acer erbjuder 27” 1440p 480 Hz skärmar som dessutom är några tusenlappar billigare. Är det högre priset motiverat för Sonyn? Gräver man lite så tycker jag ändå att priset är motiverat. Designen på M10S, stativet samt funktionerna som medföljer och mjukvaran gör att mitt val faller på just Sony. De har bevisat att de kan leverera en bra produkt och för oss konsumenter är det bra att marknaden nu präglas av konkurrens. Lägger man pengar i denna prisklass så är M10S OLED ett utmärkt val och du kommer inte att bli besviken; speciellt inte om du lyckas köpa skärmen på rea.
| Fördelar | Nackdelar |
|---|---|
| ✅ Magisk gamingskärm | ❌ Dyr |
| ✅ Fantastisk färgåtergivning | ❌ Ingen USB-C |
| ✅ Funktion & design | ❌ Ej 80 Gbps DP 2.1 |
























