

Bättre luftflöde med Corsair Air 5400
Ibland när man ser nya produkter tänker man ”Varför gör man inte redan så?”. Precis så var det när vi fick kika på Corsair Air 5400, som bjuder på en ny layout som ska förbättra luftflödet både för grafikkortet och för processorn.
Corsair Air 5400 LX-R RGB iCUE LINK SvartGlas | Moderkortsstöd: ATX, mATX, Mini-ITX, E-ATX, BTF, PROJECT ZERO, BTF mATX, PROJECT ZERO mATX | Medföljande fläktar: Medföljande fläktar: 3 st | Max längd grafikkort (standardutförande): 360 mm4 st3 490 kr
Corsair Air 5400 LX-R RGB iCUE LINK VitGlas | Moderkortsstöd: ATX, mATX, Mini-ITX, E-ATX, BTF, PROJECT ZERO, BTF mATX, PROJECT ZERO mATX | Medföljande fläktar: Medföljande fläktar: 3 st | Max längd grafikkort (standardutförande): 360 mm2 st3 490 kr
Corsair Air 5400 RS-R A-RGB SvartGlas | Moderkortsstöd: ATX, mATX, Mini-ITX, E-ATX, BTF, PROJECT ZERO, BTF mATX, PROJECT ZERO mATX | Medföljande fläktar: Medföljande fläktar: 3 st | Max längd grafikkort (standardutförande): 360 mm19 st2 990 kr
Corsair Air 5400 RS-R A-RGB VitGlas | Moderkortsstöd: ATX, mATX, Mini-ITX, E-ATX, BTF, PROJECT ZERO, BTF mATX, PROJECT ZERO mATX | Medföljande fläktar: Medföljande fläktar: 3 st | Max längd grafikkort (standardutförande): 360 mm10 st2 990 kr
Ser Corsair Air 5400 lovande ut?
0 röster

Tre kamrar är bättre än två
Det som särskiljer Air 5400 från andra liknande, så kallade fish tank-chassin, är att det har tre olika kamrar. Normalt sett har man en kammare för nätaggregatet och kablarna, och en för alla övriga komponenter.
Nyheten här är att man har en separat kammare i fronten för vattenkylning, där man kan placera en radiator som får ett helt eget intag och utblås. I bygget de visade upp hade de en AIO-kylare för processorn placerad där.
Med den lösningen tar radiatorfläktarna in kall luft från fronten, som sedan kyler ner radiatorn som är kopplad till processorn. Den luften passerar sedan rakt ut ur chassit via ett stort hål på sidan, så att varmluften aldrig kommer in i själva chassit. På så sätt reducerar de den generella temperaturen för övriga komponenter, så att framförallt grafikkortet och processorn slipper bråka om friskluft. Men de tar det faktiskt ett steg längre än så.

Skorstenseffekten, förbättrad
Just för att intaget i fronten inte är kopplad till den stora kammaren med grafikkort och moderkort blir den nedre delen det enda intaget till den delen av chassit. Detta är i sig inga konstigheter, vi har sett flera chassin med den här layouten tidigare.
Det kallas för skorsstenseffekten, att varmluft stiger av sig självt, och det kombineras här med möjlighet till både aktivt intag och utblås – där man kan nå neutralt luftflöde om man använder tre fläktar i botten och tre i toppen.
Nyheten som tar detta till nästa nivå är att Corsair inkluderar höljen som dirigerar luftflödet, så att framförallt fläktarna i botten driver all luft direkt mot grafikkortet. Detta ska enligt dem ge betydande skillnad, med upp till -7°C differens mot att inte ha något hölje alls.
Det ihop med att grafikkortet inte behöver konkurrera med processorn om friskluft borde bädda för väldigt trevliga temperaturer, men det får vi se först när chassit når recensenternas klor.
Andra saker som är värda att nämna med Air 5400 är att det har Corsairs nya Frame-stomme, ett relativt nytt koncept som ger suveräna anpassningsmöjligheter på exempelvis moderkortsplåten. Den första modellen med Frame-stommen finns redan att köpa och heter Corsair Frame 4000D Airflow, som vi kan rekommendera att kika på om du letar efter ett mer prisvärt chassi.























